יום שלישי, 23 ביולי 2013

הפער הדיגיטלי

כאשר דנו השבוע במושג  "פער דיגיטלי" בקורס היבטים בינלאומיים בתקשוב, בהנחיית ד"ר חגית מישר טל, מייד עלתה בי מן גאווה שכזאת על כך שזכיתי ללוות את הדור השלישי ולהיות שותפה ולו במעט בצמצום הפער הדיגיטלי. מזה שש שנים אני מלווה את הפרוייקט "הקשר הרב דורי" . תכנית "הקשר הרב דורי" הנה תכנית ערכית חינוכית הבונה גשר ערכי בין דורי, ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידים לבין האוכלוסייה המבוגרת, באמצעות הסביבה הטכנולוגית
בתכנית זו נפגשים בתלמידי כיתה ה' עם מבוגרים, ומלמדים אותם, בשלב הראשון מיומנויות תקשוב בסיסיות, שימוש בדואר אלקטרוני וגלישה באינטרנט. בשלב השני נבנית תכנית לתיעוד זכרונותיהם של המבוגרים, בתהליכי למידת חקר, תוך למידה ושימור המורשת היישובית קהילתית, הארצית והלאומית של מדינת ישראל. במפגשים ההדדיים תורם כל צד מיתרונותיו לחיזוק הקשר הבין -דורי. למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה טובה יותר של בן הדור האחר ובכך יוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה
מטרות התכנית
·         יצירת קשר בין דורי, צמצום פער הדורות
·         מתן כלים חדשים למבוגרים לתקשורת במיומנויות המאה ה- 21.
·         צמצום הפער הדיגיטלי בקרב האוכלוסיה המבוגרת.
·         חיזוק המורשת ארצית ולאומית, תיעוד סיפורי המבוגרים.
·         הנחלת ערכי התנדבות ותרומה לזולת ולחברה, סבלנות וסובלנות.
·         חיזוק המורשת ארצית ולאומית, הנחלת המורשת לדור הצעיר..

עם סיום התכנית בשנה שעברה בהנחיית המורה חיה מעוז בבית ספר רמת חן ר"ג, 
כתבה שושי, הסבתא של עופרי , למפגש הסיום שיר מרגש בעקבות החוויה שעברה בתכנית  .

      הקשר הרב דורי/ שושי (סבתא של עפרי)
 העולם מתקדם במהירות עצומה

 וזורם בנתיב שקוראים לו: "קידמה"
 ואנחנו, שכבר זכינו לצפות
 בהרבה שינויים בשנים החולפות
 מנסים להדביק את הקצב הזה
 הגוזל לפעמים קצת אויר בחזה...
 ואם פה ושם לא הספקנו ללמוד
 לא נדרוך במקום וסתם כך נעמוד
 כי הדור הצעיר, החכם, המהיר
 את כל התורה יטרח ויסביר
 ושיתוף-פעולה זה בדוק וידוע
 הוא בסיס נאמן ודבק קבוע
 לחיבור בין הדור הראשון לשלישי,      

 כשהדור השני הוא שותף ממשי.
 לשבת בצוותא נכדים וסבים,
 נכדות וסבתות אוהבים וקרובים,
 זה מתכון ישר ובטוח לאושר
 שאנחנו קבלנו בזכות וביושר,
 והיום, כשהשכלנו מעט ברזי המחשב,
 נחפש עוד דרכים וביחד נשב,
 נגלגל את הגוגל, נמייל את המייל,
 ובשדות ויקיפדיה נצא לטייל,
 ויראה העולם, שלכל כבר רגיל,
 שלא חשוב הגיל - העיקר התרגיל !
 שאו ברכה תלמידים והמורה חיה          
 מהדור השלישי המוקיר לכם תודה !

אז בפער דיגיטלי עסקינן... ופה המקום להרחיב מעט את היריעה ולהבין מהו "פער דיגיטלי". 
הפער הדיגיטלי הינו בין אלו המשתמשים בטכנולוגיית המידע ונהנים מפרותיה לאלו שאינם משתמשים בהאו כאלו שעושים בהן שימוש בסיסי בלבד.

קיימים שני מרכיבים עיקריים בהגדרת הפער:
•פער בנגישות לאמצעי הטכנולוגי: מחשב, חיבור לרשת, רוחב פס.
•פער במיומנויות השימוש וביכולת הפקת תועלת  ממנה.

קיימות סיבות רבות לקיומו של הפער הדיגיטלי
  • ·         מצב סוציו-אקונומי שלא מאפשר קניית מחשב ו/או חיבור לאינטרנט
  • ·         חוסר תשתיות או איכותן 
  • ·         חוסר מודעות לחשיבות הטכנולוגיה ולהשפעת העולם הדיגיטלי
  • ·         חוסר שליטה בשפת הרשת- מאחר שהרשת בעיקרה מתנהלת בשפה האנגלית.
  • ·        טכנופוביה- רתיעה מהעולם הדיגיטלי שאינה מאפשרת את ההתוודעות לשימוש בו והגישה לתכנים שעולם זה מציע.
  • ·         אידיאולוגיה/ תרבות - חוסר התאמה של הטכנולוגיה לדפוסי תרבות נתונה.
במסגרת הקורס ערכנו סקירה אחר מדיניות התקשוב במדינות השונות,  וראינו כי בכל מדינה מנסים להטמיע את התקשוב כדי לצמצם את הפערים. במדינות המפותחות הדגש יותר פדגוגי חינוכי, ובמדינות המתפתחות  הדגש יותר על הפער הכלכלי חברתי . די הופתעתי לגלות שהשפעת הטכנולוגיה מרחיקה לכתמצאנו ייחודיות בתכנית של המדינה אריתריאה, אשר מנסה באמצעות התקשוב לפתור בעיות עמוקות בחברה כגון : מיגור העוני והרעב, חינוך אוניברסלי ראשוני לכלל האוכלוסייה, קידום שיוויון זכויות על רקע מין וחיזוק כוחן  חברתי והפוליטי של הנשים, הבטחת עמידות, קיימות סביבתית, שיפור תכנית בריאות האישה/האם, הפחתה ירידה בתמותה של ילדים , מלחמה מסיבית בנגיף האיידס וכו'. מדינה זו שמה דגש על שיפור תנאי החיים הבסיסיים וזהו הדבר שבעינינו מייחד את המדינה. 
הפער הדיגיטלי ברמה העולמית משקף גם את הפער הכלכלי הקיים בין מדינות בעולם. מדינות עם אפשרויות גישה נרחבות לאינטרנט יתקדמו בכלכלה המקומית והעולמית. בחברה של ימינו עבודה, כלכלה והשכלה קשורות ישירות לאינטרנט .‏ במדינות בהם האינטרנט וטכנולוגיות אחרות לא זמינים החינוך סובל ואנשים חסרי השכלה אינם מסוגלים להתחרות בכלכלה העולמית. פער דיגיטלי מוביל לנפילה כלכלית במדינות עניות מחד ולקידום בחינוך  ובכלכלה במדינות עשירות .‏

laptop.jpg
  

להורים יהיה קשה מאוד לצמצם את הפער , שכן הם פחות מתוקשבים מילדיהם. אם כן, תפקיד חשוב מאוד יש לממשל בצמצום הפער הדיגיטלי . על הממשל לאפשר לכל אזרח את הגישה והמיומנויות לשימוש יעיל באינטרנט. את זאת יעשה על ידי גישה לחינוך וצמצום פערים חברתיים, על ידי מעורבות פוליטית אזרחית ועל ידי חיזוק הכלכלה הגלובלית והלאומית.
משרד החינוך מיישם צמצום זה באמצעות הפרוייקטים שונים דוגמת "הקשר הרב דורי" , "מחשב לכל ילד", פרוייקט "להבה". הטכנולוגיה ממשיכה כל העת להשתנות ולהתפתח והפער לעולם לא יעלם, אולם יש תמיד לרוץ קדימה ולשאוף לצמצמו ככל שניתן. 

לצפיה בסרטון  "הקשר הרב דורי- מזקנים אתבונן" (תודות לגב' תמי גרין, מנהלת תכנית הקשר הרב דורי).




קורס היבטים בינלאומיים של התקשוב , בהנחיית ד"ר אתי כוכבי , מצגת הפער הדיגיטלי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה